Sjekk dieselfilteret før kulda kommer

Dieselmotorer kan få problemer i høy kulde over lengre tid. Vanlig norsk vinterdiesel begynner å felle ut vokskrystaller og bli tåkete ved minus 22 grader. Dette vil ikke gi noen umiddelbare problemer, men dersom temperaturen i dieselen faller under minus 22 grader, så kan du risikere tette dieselfiltre. Dette vil variere fra motor til motor, og det avhenger av om motoren er jevnlig i bruk eller ikke.

Dieselfilteret bør skiftes/dreneres for vann før hver vintersesong. Vann kan felles ut og samles opp i filteret. Når vannet fryser reduseres kapasiteten til dieselfiltret, og det skal mindre til før filteret tettes og blokkerer drivstofftilførselen.

Twist & Drain

Vann er en vanlig forurensning i diesel. Det må fjernes fra dieselen før det passerer gjennom innsprøytningssystemet. Dieselfilter vannseparatorer er utformet for å både fjerne partikler og vann. Donaldson filtrene er utstyrt med en Twist & Drain™ ventil for å drenere vann som er blitt fjernet og oppsamlet ved bunnen av filteret.

 

• Løsne Twist & Drain tappeventil. En blanding av vann og diesel, vil strømme ut. Vent til bare ren diesel flyter, så skru til ventilen til.

• Tapp filteret for vann på en daglig basis. Tapping av vann daglig sikrer at filteret fungerer optimalt og holder vann borte fra motorens drivstoff injeksjon system.

 

• For effektiv og enkel visuell inspeksjon av vannstand, bruk P569758, vann samling bolle. Dette er enkelt daglig vedlikehold som sikrer lengre levetid på filter og drivstoffsystem.

 

10. oktober, 2014